För några dagar sedan skrev jag om 2+1-vägar och ett reportage på SVT Värmland, där jag ställde en följdfråga till Trafikverket. Här kan ni läsa det inlägget: Trafikverket vs cyklisterna.
Trafikverket var snabba på att svara och jag fick svar av Roger Johansson som medverkade i SVT Värmlands reportage. Vill ni läsa hela hans svar går det bra att klicka på länken nedan:
Roger Johansson Trafikverket svar 2013-11-04
I mailet till Roger Johansson så ifrågasatte jag att de avråder till cykling längs med 2+1-vägar och samtidigt skyltas en av deras 2+1-väg som cykelled. Nu tänkte jag analysera hans svar.
Rogers argumentation
Första stycket i svaret hänvisar han till en undersökning, som inte nämns vid namn. Med stöd av den undersökning och att Trafikverket arbetar efter en samhällsekonomisk metodik fastställer han att det troligen inte finns något behov av cykelbana längs med väg 55/56 mellan Katrineholm och Norrköping.
Jag kan dock inte se hur det här hör ihop med min fråga till Trafikverket, frågan rörde huruvida det är lämpligt att skylta cykelled på en 2+1-väg eller inte. Inte hur många 2+1-vägar som har acceptabel alternativ färdväg för cyklister och behovet av dessa alternativa färdvägar.
I andra stycket står det att Trafikverket har ute på remiss ett förslag att avsätta 1,3 miljarder till cykelsatsningar. Men en remiss är bara ett förslag, dvs det kan ändras och det är absolut ingen garanti att Trafikverket kommer satsa 1,3 miljarder på cykelinfrastruktur. Dessutom har det här inget som helst med skyltningen på befintliga 2+1-vägar. Skyltningen har satts upp i dåtid och de där pengarna ska eventuellt spenderas i framtiden. Vad jag vet kan det som sker i framtiden inte vara orsak till det som har skett i dåtiden. (förutom då möjligen på film i t ex Tillbaka till framtiden)
Alltså kvarstår endast sista stycket som relevant för den fråga jag ställde. Övriga delar av svaret kan ses som utfyllnad, i för sig intressant information men som inte svarar på frågan.
Svaret på frågan då…
I det sista stycket svara Roger på min fråga, eller svara är kanske att överdriva. Han kommenterar den genom att hänvisa till två organisationer, Cykelfrämjandet eller Svenska cykelsällskapet. Det är dessa två som har satt upp skyltarna, alltså måste jag vända mig till dessa för att få svar på den här frågan.
Att låta en annan organisation sätta upp skyltar på sina vägar, utan någon större granskning, tycker jag låter väldigt konstigt. Men jag ska inte anklaga Trafikverket för något innan jag fått lite klarhet i varför dessa skyltar sitter just där.
Jakten fortsätter!
Alltså får jag fortsätta jakten efter vem som satt upp skyltarna, för envis som man är så ger jag inte upp så här lätt. Är det någon som har tips på var jag kan söka mig vidare får ni väldigt gärna skriva en kommentar här eller skicka mig ett meddelande genom att klicka på kontakt här ovan.
ps. För namnet på inlägget Trafikverket vs cyklisterna, som det här inlägget är en fortsättning på, har jag tagit inspiration av Fredrik Gerttens dokumentär som han arbetar med för tillfället. På dokumentärens hemsida kan man läsa mer om filmen Bikes vs Cars. Filmen kommer släppas under 2014 och jag ser redan fram emot det!
Edit: Resultatet av jakten kan ni läsa om här.