Vem har koll på skyltningen på Trafikverkets 2+1-vägar?

Nu har jag frågat runt för att försöka få en klarhet i vem som har skyltat för cyklister på 2+1-vägen med numret 55/56 norr om Norrköping. Eftersom Trafikverket i sitt svar sa att det antigen är Cykelfrämjandet eller Svenska Cykelsällskapet som har satt upp skyltarna så har jag frågat dem.

Vad säger Cykelfrämjandet och Svenska Cykelsällskapet?

Tyvärr har jag inte blivit mycket klokare i den här frågan, då både Cykelfrämjandet och Svenska Cykelsällskapet svarade att de inte har satt upp skyltarna.

Ordförande för Cykelfrämjandets lokala förening svarade så här:

”Dessvärre vet jag inte så mkt om vägen mer än att vi def. aldrig har satt upp skyltar efter att en 2+1 väg har blivit till”

Angående 2+1-vägar skriver även Cykelfrämjandet följande i deras yttrande över cykelutredningens förslag ”Ökad och säker cykling”(SOU 2012:70) på sida 2.

”Vid all planering av mötesseparerade vägar ska det /…/ finnas en säker gång- och cykelbanan i nära anslutning”

När jag istället kontaktade Svenska Cykelsällskapet svarade de så här:

”Angående de gula skyltarna vet vi inte vem som satt upp dem.”

Svenska Cykelsällskapet skriver vidare att de anser att cykling på 2+1-vägar borde generellt förbjudas, om det är tillåtet på dessa vägar borde det även vara tillåtet att cykla på motorvägar. Då förhållandena längs med motorvägar är betydligt bättre för cyklister. Mer om Svenska Cykelsällskapets förslag på åtgärder för 2+1-vägar kan man läsa i pdfen Önskvärda åtgärder på sida 15.

Nya Zealand

Exempel på motoväg på Nya Zealand där jag upplevde situationen betydligt tryggare än att cykla på de Svenska 2+1-vägarna. Då där fanns gott om utrymme och dessutom var det skyltat att här kunde det finnas cyklister längs med vägen.

 

Norrköpings kommun kanske?

Efter de negativa svaren från de som Trafikverket angav som ansvariga för skyltarna har jag letat vidare och även pratat med Norrköpings kommun. De har flera cykelleder i Norrköpings kommun och då skyltarna sitter i Norrköpings kommun kanske de är ansvariga för dem? Dock var det negativt svar här också, vägsträckan är inte en del av kommunens cykelleder. Här är även en del av deras svar där de påtalar att de inte sätter upp skyltar utan trafikverkets godkännande.

”i vanliga fall gör vi inga hänvisningar på deras vägar, och definitivt inte utan trafikverkets tillåtande. I så fall bör de veta om det.”

Käti Lingenäs Güthlein, Trafikplanerare, Norrköpings Kommun

Tillbaka på ruta ett!

Alltså bollas bollen åter tillbaka till Trafikverket, för så som Käti påpekar anser jag också att Trafikverket själva bör veta varför en av deras vägar är skyltade så som den är. Speciellt då det, mig veterligen, råder konsensus att cyklister inte bör cykla på dessa vägar, då dessa vägar är livsfarliga för cyklister.

Edit: Gåtan fick sitt svar efter ytterligare ett mail till Trafikverket och det kan man läsa om här.

Läsa mer:

Trafikverket vs cyklisterna

Trafikverket svarar om 2+1-vägar

Artikel från SVT Värmland om 2+1-vägar

1 Comment

  1. Pingback: Samtidigt på cykelvägen… | Cyklistbloggen

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: