Uppföljning: Bikepros cykelparkering

Nu har det gått några dagar sen jag och Fredrik hjälpte Bikepro med att ordna en cykelparkering. Det glädjer mig nu att cykelstället har fått stå kvar och dessutom har jag sett att det används de gånger jag cyklat förbi under butikens öppettider.

Bikepro cykelställ 003

Så här fint var det i morse utanför butiken

Nu när jag tänker på det här att jag har aktivt tagit bort en bilparkering och gjort det till något annat, känner jag mig lite olaglig. Ska jag bli anmäld mig för något lagbrott? Eller ska jag bli utskälld av någon för att jag tagit deras bilparkeringsutrymme och gjort om det till något annat.

Att jag tänker så här, är nog ett tecken på att även om jag försöker tänka i andra banor och placera miljövänliga transportalternativ ovanför bilen i min egna trafikmaktordning. Så är det så djupt rotat i samhällets kultur, vilket jag påverkas av, att bilen är det viktigaste transportmedlet och ska ta mest plats.  Jag måste aktivt vara medveten om det och aktivt tänka på det för att inte börja tänka: här kan vi inte ge cyklister och gående mer plats, för då får ju inte bilarna plats.

Om ni vill läsa mer om parkeringsplatser och hur de påverkar gaturummet har planka.nu skrivit en intressant text om ämnet.

Sen upptäckte jag även när jag sökte lite information om det här att fredagen den 20 september är det dags för Park(ing) day. Det handlar om att ta över parkeringsplatserna och göra om dem till en park. Dock bara temporärt, tyvärr… enligt hemsidan kommer Malmö vara med i Park(ing) day, dock hittar jag inte mer information än så. Om någon råkar veta något mer så får ni gärna säga till!

Cykelparkering i Portland

Ett snyggt cykelställ i Portland

 

Det här inlägget postades i Bilism, Cykling, Stadsplanering, Trafikmaktordningen. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *