Cykelköket konferens 2013

Idag har jag varit på konferens om cykling på Cykelköket i Malmö. Det har varit en dag full med samtal om cykling och dess plats i staden. Så nu är jag helt full med intryck och ska försöka få ner lite av mina intryck.

Cykelköket i Malmö

Deras verksamhet är helt genialisk tycker jag, det är en verkstad för att serva och reparera cyklar där alla är välkomna. Inga avgifter, ingen anmälan eller medlemskaps krävs.
Det är du själv som lagar din cykel, till din hjälp finns verktyg att låna. Personalen ger dig gärna råd och tips för hur du ska göra. Dessutom är där även massor med andra cyklister som gärna delar med sig av sin kunskap. Så har ni en cykel som behöver fixas till är cykelköket världens bästa ställe.
Just nu finns, vad jag vet, Cykelkök i Malmö och Göteborg. Stockholm är ju lite efter… 😉 men de har planer på ett Cykelkök.
Fler städer kommer starta cykelkök inom det närmsta året är jag säker på, jag pratade till exempel med en tjej från Helsingborg som var sugen på att starta ett Cykelkök. Får hoppas de hittar en bra lokal så att de kan komma igång.
Bor du i en stad utan Cykelkök tycker jag inte du ska hänga läpp för det. För Malmö Cykelkök har gjort en inspirationsskrift om deras Cykelkök där det finns massor med bra tips. Där kan ni läsa hur ni ska göra för att ordna ett cykelkök i er stad. Kontakta Cykelköket i Malmö för att få tag på ett ex av boken.

Funderingar

Under dagen pratades det om en massa olika saker och här kommer lite saker som folk sa som jag har börjat fundera på eller reagerat på. Kanske kommer det någon lite längre inlägg om dessa någon gång framöver.

Könsfördelningen i cykelkulturen

Det är fler män än kvinnor som besöker cykelköket och lagar cyklar. Överlag är det också fler män som nördar in sig på cyklar. Det är en majoritet män som kör Fixie eller landsväg. Samtidigt som det oftare är kvinnor i parförhållanden som cyklar till jobbet och mannen som kör den gemensamma bilen (har jag för mig).

Min observation och grova generalisering är att cyklar är främst männens område om det är något som är coolt och trendigt. Men när det rör sig om något tråkigt eller när det inte finns något alternativ som att cykla till jobbet i regn och motvind eftersom det inte finns något annat alternativ är det främst kvinnornas område… nu är jag kanske helt ute och cyklar och har helt fel i min grova generalisering, så ta inte det här för bokstavligt. Hur ser ni på det här, stämmer något av det jag säger eller är det helt fel?

Landsvägscykling är den nya Golfen

Landsvägscykling har blivit den nya statussporten som rika medelålders män håller på med, istället för att spela Golf som de tidigare gjort. Det gör att priserna på cyklar kan bli helt sjukt höga, för de har råd, en cykel kan kosta upp emot 100 000 kronor (ett hundra tusen kronor…). Jag tycker det här är ett problem när det blir för mycket prylfixering och cyklingen blir väldigt dyr. Det blir exkluderande och gör att många inte har råd att cykla landsvägscykling, när det skapas en förvänta att man ska ha en dyr kolfiberram till kostnaden av en bättre begagnad bil.

Cykeln och friheten – Charlotte Hagström

Det här är ett projekt jag vill lyfta fram, med det fina namnet Cykeln och friheten. Forskningsprojektet drivs av Charlotte Hagström och Lars-Eric Jönsson.  Det handlar om olika aspekter av cykling och kanske kan den ge svar på mina funderingar i det här inlägget. Projektet pågår 2013-2015 och det ska bli intressant att få ta del av vad de kommer fram till.

Bikes vs Cars

Jag tyckte att Fredrik Gertten var ganska jobbig eftersom han pratade så otroligt mycket, så mycket så att de andra två under panelsamtalet knappt hade en chans att få komma till tals. Ändå känner jag att jag får ta och lyfta fram dokumentärfilmen som han jobbar med nu. För jag tror filmen kommer bli ett intressant inlägg i debatten om bilismens framtid. Dock saknar projektet pengar för att kunna slutföras och därför startar de en kickstarter kampanj nu på söndag. De saknar 50 000 dollar för att kunna genomföra projektet och alla bidrag är välkomna, stora som små.

 

Det var allt jag hade idag…  nu tänkte jag bara avsluta med en bra grej. Tidigare i veckan skrev jag ett ganska surt och gnälligt inlägg om Lundavägen och byggmaterial som stod på trottoaren. Materialet flyttades direkt efter att jag påpekat det, vilket jag tycker är väldigt bra arbetat av gatukontoret i Malmö. Jag var beredd på att det skulle ta en eller två dagar innan de gjorde det.

Cykelvägar hinder 002

Här har vi byggmaterialet. De har flyttat det så att varken stör cyklister, gående eller bilister. Vilket är fantastiskt bra tycker jag!

 

 

Det här inlägget postades i Bilism, Cykling, Konferens, Stadsplanering. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *