Mitt första cykellopp på lördag

På lördag är det dags för mitt första lite seriösare cykellopp med tidtagning. Jag kan erkänna att jag är lite nervös inför loppet, dels om jag inte ska orka eller ta mig runt på en tillräckligt bra tid. Loppet är på 137km och det är upp för Söderåsen tre gånger. Mitt mål är att klara av det på under 5h, vilket innebär en snitthastighet på 27,4km/h. Loppet jag ska cykla är Eslöv Gran Fondo.

Sen är jag lite spänd på hur det kommer vara att cykla med en massa andra racercyklister. Hur kommer det vara för mig som är så van vid att cykla själv helt plötsligt cykla med ett par hundra andra cyklister. En vän till mig beskrev upplevelsen att ligga i en stor klunga med cyklister som en homoerotisk upplevelse. Den tanken fick han när han cyklade Ringsjön runt och låg inbäddad i en stor klunga med en massa inoljade män i tighta kläder och rakade ben. Jag förstår att han fick den upplevelsen utifrån den beskrivningen…

Jag får återkomma med min egna upplevelse av att ligga i en stor klunga efter loppet. Nu ska jag mentalt förbereda mig i ett par dagar genom att noga studera kartan och höjdkurvan för loppet. Rapport om loppet lär komma i nästa vecka.
Har ni egna upplevelser av att cykla i en stor klunga så skriv gärna en kommentar, jag är nyfiken!

Cykelbilder 011

4 Comments

  1. Cykelkatten

    STORT LYCKA TILL 😀

    Reply
  2. Lejoninna (@Lejoninna)

    Lycka till! Cyklar själv mitt första riktiga cykellopp nästa lördag, Gran Fondo Stockholm, också 15 mil!

    Reply
  3. Gbgcyklaren (@gbgcyklaren)

    Lycka till! Mitt första lopp cyklade jag förra året: Göteborgsgirots stadslopp på 7 mil. Körde samma lopp även för två veckor sedan, samt ett mtb-lopp på 2,5 mil.

    Reply
  4. Gbgcyklaren (@gbgcyklaren)

    Och jag tyckte det var väldigt kul att cykla loppen. Aldrig legat i klunga. Och mestadels så var det ju inte direkt några klungor utan mest rätt så utdraget. Men det gick bra även när man låg tätt. Jag cyklade dock med MTB även i stadsloppen, men ska försöka skaffa mig en cykel mer anpassad för landsväg.

    Reply

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: