Nu är jag hemma från en tur till Köpenhamn där jag besökt Copenhagen Bike Show. Målet med mitt besök på mässan var att få känna på lite produkter, så som sadlar, väskor och andra tillbehör.
För att titta på nya cyklar intresserar inte mig så mycket. En landsvägscykel är inte så speciell, har du sett en så har du sett mer eller mindre alla. Cyklarna på mässan hade inga fascinerande nya tekniker, bara lite finjusteringar som är helt ointressanta för mig.
Så mässan blev lite av en besvikelse för mig. Det var mest cyklar i långa rader från olika märken som ser ungefär lika dana ut. Skillnaden är i stort lite olika ramgeometri och färgval, sen är det nästan samma komponenter på alla cyklar. Så när du går in i den tredje montern med landsvägscyklar blir det ganska tråkigt. Utöver det så bestod landsvägdelen på mässan mest av utförsäljning av cykelkläder, slangar och andra tillbehör som kan vara bra att ha.
Nyheter
Det var få produkter som jag upplevde som nyheter på mässan. Det jag hittade var ett ovalt vevparti från Rotor som de kallar Q-ring, tanken är att det ska vara effektivare. Jag är dock skeptisk… det här med ovala klingor var ju något som fanns redan i början av 90-talet och av någon anledning används det inte längre. Men visst jag kan ändra mening om jag får bevis för det. Dessutom, efter lite googlande så upptäckte jag att det här var inte direkt någon nyhet. Den är åtminstone fem år gammal… Så den enda nyheten jag är säker på är Garmin Varia. Det är ett system med display monterad på glasögonen, radar och belysning. Något som jag kommer skriva mer om i ett eget inlägg.
Elcyklar och lådcyklar
I övrigt var det främst lådcyklar och elcyklar som var intressant. Elcykelhypen verkar fortsätta och det var en hel del olika modeller på mässan. Dock är dessa cyklar totalt ointressanta för mig, så jag tittade bara lite snabbt på dem och konstaterade att det finns många modeller. En del av dem börjar bli lite snyggare och inte se ut som klumpiga damcyklar.
Lådcyklar är däremot något som jag tycker är mycket intressantare, för de kan till skillnad mot elcyklar verkligen ersätta bilar. T ex för familjer som ska hämta/lämna barn på dagis så är lådcyklar ett jättebra fordon. Barnen får frisk luft och föräldrarna får lite vardagsmotion. På mässan fanns där ett antal olika lådcyklar med eller utan elassistans och olika lösningar för att frakta prylar eller barn. Den bästa detaljen jag hittade var nog en lådcykel med plats för två barn och lattehållare till cyklisten. 🙂
Är Copenhagen Bike Show 2016 något för dig?
Jag var inte helt nöjd med mässan, det var mest försäljning och lite intressanta produkter. Så om du inte har vägarna förbi eller behöver köpa lite nya cykelkläder så skulle jag hoppa över mässan. Fast å andra sidan ligger det en del trevliga pubar på vägen från Københavns Hovedbanegård till mässan, så att åka på mässan kan vara en bra ursäkt för att ta en öl i Köpenhamn…
Mässan har öppet lördagen den 12 mars 10-18 och söndagen den 13 mars 10-16.