Blackfeet, Shelby och Polisbil

Postad 18 juli 2012

Nu sitter jag på en camping i Shelby, fram till elva på förmiddagen blåste det inte så farligt mycket. Men därefter började det blåsa kraftigt och de resterande 30km jag hade till Shelby blev väldigt jobbiga. Eftersom jag antigen hade motvind eller sidvind.

Vad jag sett av Shelby så är det en deprimerande håla med ovanligt många barer för att vara så litet. Samhället har haft sina glansdagar under oljebommen, till och med McDonalds har lagt ner här. Nu verkar det mest vara en omlastningscentral för järnvägen. Med tanken på antalet risiga pubar längs med huvudgatan så skulle jag inte bli jätteförvånad om här finns visst problem med drickandet.

I natt sov jag i Chester, ett litet samhälle längs med järnvägen. Eftersom det är accepterat här att tälta i parker och på rastplatser gjorde jag det. Det är ganska skönt att kunna tälta där det både finns vatten och toaletter. Dessutom kostar det inget! Däremot var det lite jobbigt att järnvägen gick bara 20m från mitt tält. Men det gick inte så många tåg under natten, dessutom så gick de inte så snabbt.

När jag satt i Chester igår kväll och filosoferade över något, minns inte riktigt vad. Då kom det en kvinna i husbil och parkerade, hon hade varit i Havre för att campa. Men det hade varit för varmt och för mycket mygg. Nu var hon på väg hem till Cut Bank där hon bodde, men var tvungen att stanna eftersom husbilen inte riktigt klarade av värmen och behövde svalna lite.

Hon tipsade mig om en Indianfestival i Browning den här helgen som kunde vara intressant att besöka. Men samtidigt varnade hon mig även för att stanna kvar där på kvällen, eftersom det fanns vissa Indianer som inte gillade vita. Tillsammans med alkohol så kunde det bli en dålig kombination. Jag får se om jag följer hennes råd, det beror lite på hur mycket det kommer blåsa när jag är där och hur det är där.

Men på något sätt kan jag förstå att det finns Indianer som hatar vita… för det finns otaliga exempel på hur illa de vita i USA har behandlat Indianerna. Senast på 60-talet användes militären för att slå ner protesterande Indianer (Howard Zinn, Det Amerikanska folkets historia). Ett par kilometer utanför Shelby finns där även en skylt som berättar om ”The Baker Massacre”. Den 23 januari 1870 dödades 173 personer, främst barn, kvinnor och äldre, vid en överraskningsattack av USAs arme. Attacken genomfördes på grund av Malcolm Clark som blivit dödad på sin gård 1869, men Blackfeet Indianerna som blev attackerade hade inget att göra med den händelsen och gömde ingen av de som var inblandad i händelsen.

Imorgon kommer jag cykla mot Blackfeet reservatet och det ska bli intressant att se om de är någon skillnad på reservatet jämfört med övriga delar av Montana och USA.

Fortsättningen…

Eftersom jag inte haft tillgång till internet på ett par dagar har jag inte kunna lägga upp det här förrän flera dagar efter jag besökt Browning. Så därför kommer fortsättningen här i samma inlägg.

Från Shelby cyklade jag vidare i lite regn mot Cut Bank och därefter mot Browning, min plan var att jag skulle stanna i ett samhälle 9km innan Browning för att sedan på söndagen besöka Indianfestivalen på väg upp mot Glacier National Park.

Efter Cut Bank började det regna lite och jag såg att ett kraftigt regnväder låg lite söder om min färdväg. Vilket verkade röra sig så att jag skulle missa det. Men så blev det inte, för det började blåsa kraftigt och regna, jag han knappt få på mig mina regnkläder innan regnet öste ner och det blåste kraftigt. Så det var bara att stanna, stå med ryggen mot regnet och vänta ut det. Regnet varade inte så länge så jag kunde fortsätta ganska snabbt efter det.

När jag cyklat några fem minuter såg jag att en polisbil med blåljus körde mot mig och valde därför att stanna vi sidan av vägen. Jag behövde ändå äta en banan och det är skönt att vara ur vägen för utryckningsfordon. När de närmade sig mig bromsade de, jag förstod inte så mycket utan vinkade bara till dem och gjorde tummen upp för att de skulle förstå att det inte var några problem med mig. Men det visade sig att det var mig de var på jakt efter, för de hade fått ett tips att där var en cyklist ute i stormen. Som de tyckte var i fara… jag tyckte mest att det här var ett kraftigt regnväder.

Men de ville helst köra mig till Browning eftersom det var så dåligt väder i området och närmre bergen skulle det inte vara någon fara. Jag kände att jag inte skulle diskutera med dem… nu när de kört hela vägen från Browning. Så jag har nu åkt polisbil i USA och fick sitta i en liten plexiglasbur i baksätet. Buren var näst intill lufttät gentemot förarsätena och de hade den där eftersom de hade vapen i bilen. Jag blev avsläppt i utkanten av Browning och rulade sedan in mot staden och Indianfestivalen.

Det som slog mig direkt när jag kom in i samhället var hur slitet det var. I jämförelse med Shelby så är Shelby en riktigt välmående samhälle. De flesta husen var trailers och på många av dem låg det gamla bildäck på taket. Jag tror dessa vara till för att hålla taken på plats när det blåste.

Innan jag cyklade ut från Browning var jag även på festivalen, men jag blev inte så imponerad. Det var som vilken annan marknad som helst där de sålde en massa skräp och mat från husvagnar. Däremot hade jag en jättegod hamburgare på det lokala hamburgerstället som ligger mitt emot Tipin som har espressos på huvudgatan. Den var flottig med bacon, jalapenos och lök… dessutom var personalen trevliga!

Dagen efter kom jag fram till Glacier National Park, där pratade jag med en av personalen. Han berättade att arbetslösheten låg på 50% i Blackfeet reservatet och det är ett väldigt fattigt område. Han var oförstående över att Indianerna var så dåliga på att ta hand om naturen. För det är mycket mer skräp som ligger längs med vägarna i reservatet jämfört med i övriga delar som jag cyklat.

Varför det är så här har jag ingen aning om, men jag upplevde det som att regeringen i USA mer eller mindre skiter i Indianernas situation och den mark de har fått tilldelad ligger dels i ett öde område och där det är svårt att leva på jorden.

På väg mot Missoula som jag tänkte röra mig mot om några dagar ligger det ett reservat. Jag får se, men kanske så tar jag vägen genom reservatet, för att se om det området är lika fattigt som Blackfeet reservatet.

Det här inlägget postades i Resor, USA 2012. Bokmärk permalänken.