Bilister är egoister!

Idag är det den officiella Bilens dag, vilket enligt hemsidan Bilens dag är för att fira att livet blir friare och enklare med bilen. De anser även att den mobilitet som bilen ger är en förutsättning för demokrati och ett rikare liv.

Rent spontant känner jag att det här är rena rama skitsnacket! Bilen borde istället förknippas med egoism, stress, för tidig död, fetma och ogästvänliga städer. Det kommer kanske något inlägg framöver där jag diskuterar bilälskarnas felaktiga bild av att bilen ska vara någon typ av fantastisk frihetsmaskin. I det här inlägget tänkte jag istället fokusera på den egoism som bilismen skapar.

För så som Planka.nu skriver i sin rapport Trafikmaktordningen om vägvrede, är det något som händer med oss när vi sätter oss i en bil, vi blir mer egoistiska och ser andra trafikanter som hinder. Redan 1950 berördes det här fenomenet av Walt Disney i det här fina klippet nedan.

Jag råkade ut för det här fenomenet idag när jag var på väg hem, eftersom det är storm idag och det blåser väldigt mycket var det lite jobbigt att cykla. Jag hade medvind och krävdes det lite mer vingelutrymme för att kunna parera för kastvindar. Vilket jag trodde att bilisterna skulle förstå och visa hänsyn.

Därför placerade jag mig i mitten av filen då jag cyklade ganska fort och låg bara 4-8km/h under hastighetsgränsen. Med tanke på förutsättningarna borde ingen bilist bli arg eller stressad över det eftersom det rörde sig om en kort sträcka på bara sexhundra meter samtidigt som väderleksförhållandena var extrema. Men oj vad fel jag hade, gång på gång under dessa sexhundra meterna fick jag signalera till bilisten bakom mig att det inte var läge att köra om mig. I slutet av de sexhundra meterna trängde han sig ändå förbi.

Jag hade en snitthastighet på ca 33km/h under de sexhundra meter och då det är en 40-väg så innebär det att om bilisten hade kört om mig direkt hade han som mest kunnat spara in 11,5 sekunder, förutsatt att han inte bröt mot reglerna. Det här är utan att räkna med den tiden det tar att bromsa in inför rondellen i slutet och accelerera i början av sträckan. Utifrån det här drar jag slutsatsen att komma fram ca 10 sekunder snabbare är viktigare för honom, än att inte utsätta en medtrafikant för faran att hamna under hans bil. Trots att jag upprepade gånger signalerade med all tydlighet att det inte uppskattades att han körde om just där.

Fast jag är inte förvånad, för det verkar som om bilister har en bestämd uppfattning att cyklister färdas långsamt oavsett den faktiska hastighet när cyklisten befinner sig framför deras bil. Vilket gör att de bara måste passera, till varje pris… kanske är det för att de till varje pris vill behålla sin (felaktiga)uppfattning att bilen är det effektivaste transportmedlet. För på samma plats har jag även blivit omkörd av bilar, samtidigt som jag själv cyklat 2km/h över hastighetsgränsen…

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: