Transportforum 2014

I dagarna hölls Transportforum 2014 i Linköping, tyvärr har jag inte haft möjlighet att besöka konferensen. så jag har fått nöja mig med att läsa om den, t ex på Ecoprofile där Johan Erlandsson skriver om Transportforum 2014. Johans text handlar främst om kritik mot Trafikverkets bilplanering, de är totalt fokuserade på bilar och ignorerar klimatfrågan eftersom de inte fått det uppdraget av regeringen. Även om det kan upplevas som aningen upprörande så är det i sig ett legitim argument, Trafikverket arbetar utifrån regeringens direktiv och har de inte fått ett visst direktiv så gör de inte det. Fast det är frågan om det hade hjälpt om de hade haft fått direktiv att ta hänsyn till klimatfrågan, t ex lyckas inte Trafikverket förbättra infrastrukturen för cyklister trots att de blivit ålagda att göra så upprepade gånger under 12 år.

Ett första steg är dock att regeringen måste ge Trafikverket i uppdrag att ta hänsyn till klimatmålen. Med nuvarande regering så tror jag tyvärr inte det är speciellt troligt, då Moderaterna enligt min mening inte är kända för att föra en vettig miljöpolitik. På Transportforum 2014 uttalade sig infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds(M) att:

”transporter ska bli så miljöbra som möjligt”

Det låter ju bra, men vid en djupare analys så innebär det att transporters kortsiktiga ekonomiska värde går först och det är inte förhandlingsbart, påpekar Johan Erlandsson.

Så jag tänkte påminna alla om är att det är val i år och vill ni ha en politik som på riktigt vill lösa klimatproblemen är en röst på Moderaterna inte det bästa valet. För så länge vi har Moderaterna i regeringen kommer kortsiktiga ekonomiska vinster gå före klimatmålen.

Mer information om Moderaternas cykelpolitik, skrivet av Krister Isaksson, kan man hitta här.

 

Det här inlägget postades i Trafikverket. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *