Reserapport långfärdscykling till Frankrike del 3

Malmö-Frankrike (8)Det här är tredje delen om min cykeltur till Frankrike. I den här delen skriver jag om mina tankar efter att jag kommit fram och hunnit fundera lite över cykelturen.

Länk till övriga delar hittar ni sist i inlägget.

Mina tankar kring resan

Redan innan den här turen var jag fullt medveten om att långfärdscykling är jobbigt, man blir trött i benen. får ont i axlar, armar, händer och rumpan. Men att det skulle vara så här jobbigt att öka dagsetapperna var jag inte riktigt beredd på. Redan andra eller tredje dagen funderade jag på varför jag valde att cykla till Frankrike. Jag hade stora problem med att hinna cykla enligt planen och jag tvingades revidera den med en extra dag. Både en och två gånger så funderade jag på att ta tåget istället för att cykla. För var det verkligen värt det?

Under mina timmar i sadeln och nu i efterhand så har jag funderat på varför det här var så mycket jobbigare jämfört med tidigare cykelsemestrar. För veckorna innan cyklade jag längre och med högre medelhastighet utan några större problem. Vad var den stora skillnaden mellan att cykla 200km i Skåne mot att cykla 200km i Tyskland eller Frankrike?

Malmö-Frankrike (31)Bristande lokalkännedom har för mig varit den största orsaken till att jag har haft svårt att hinna med cykelpassen. Jämfört med Sverige där jag gjort väldigt många kilometer har jag inte lika bra kunskap om Tyskland och Frankrike. I Sverige kan jag titta på en karta och utifrån den göra en uppskattning kring vilka vägar som är cykelvänliga, var det med stor sannolikhet finns matbutiker. Om jag behöver något så vet jag vilka butiker jag ska gå till och var dessa kan finnas. Alla den här kunskapen har jag inte om Tyskland och Frankrike. Det tog flera dagar innan jag lärde mig att Intermarche är en matbutik i Frankrike. Att hitta ett öppet apotek en helg i Tyskland är inte heller lätt, finns det ens öppna Apotek i Tyskland på helgen?

Att inte ha lokalkännedom samtidigt som du behöver cykla i 10h per dag skapar problem. För med bristande lokalkännedom tar det längre tid att hitta. Du väljer fel vägar eftersom du har svårare att bedöma vilka vägar som är bra på kartan. Antingen för små, så att det är dåliga grusvägar eller för stora där bilisterna kör för fort, för hetsigt och för nära. För att orka cykla är det även viktigt med bra mat och att hitta den. Jag har även upplevt det svårt att veta i vilka byar det finns livsmedelbutiker eller restauranger, samt vilka öppettider dessa har. I och med att jag cyklat med minimal packning har jag haft lite plats för mat. Det har inte gått att köpa på mig lite extra mat som säkerhet.

Malmö-Frankrike (18)Ett annat problem med de långa dagarna i sadeln är att jag fått för lite vila. Inte så att benen blivit trötta eller att jag fick ont i händer, armar, axlar eller rumpan. Utan att jag rent mentalt blivit trött av att behöva fokusera mig så många timmar per dygn. För att orka vara fokuserad när jag cyklar så har jag märkt att jag behöver inte bara sömnen, utan även tid på kvällen då jag tar det lugnt, funderar och bara är. Annars blir jag mentalt utmattad och orkar inte cykla på grund av det. Jag måste hinna bearbeta alla intryck som jag fått under dagen.

Mina råd kring att cykla väldigt långa dagar

I början av min första långfärdstur på Nya Zeeland 2008 pratade jag med en tjej som också var ute och cyklade. Hon var rutinerad långfärdscykling och hade precis cyklat i Australien ett par månader. Jag var då nybörjare och cyklade med en rejäl packning med ryggsäck, kängor och en massa annat. När jag åkte till NZ hade jag en tanke att jag skulle vandra någon led också, som omväxling och för att komma närmare naturen.
När vi pratade gav hon mig en hel del bra råd. Det bästa rådet hon gav mig var att minska ner min packning, med argumentet att jag skulle fokusera på en sak. Antingen så cyklar du eller så vandrar du, det blir aldrig bra att göra flera olika saker. Hon hade rätt och dagen efter skickade jag hem mina kängor och gav bort ryggsäcken. Under mina tre månader på NZ saknade jag aldrig mina kängor en enda gång.

Malmö-Frankrike (24)Det jag lärde mig av det, var att alltid fokusera på det primära jag vill få ut av cyklingen. Om det handlar om att komma närmre ett land och få insikt i hur ett land är eller om jag bara vill cykla långt. Så påverkar det vilken cykel jag ska använda och vilken packning som jag behöver. I fallet med min tur till Frankrike är huvudfokus att cykla långt och komma fram så fort som möjligt. Därför tror jag det hade varit bättre om jag valt att lämna tältet hemma och bo på hotell, välja bort campinglivet för att kunna fokusera helt på cyklingen. Då hade packningen minskat rejält, jag hade sovit bättre och fått mig en bra frukost varje morgon. Det i sin tur hade inneburit att jag hade orkat cykla med en högre snitthastighet och kanske kommit fram en eller två dagar tidigare.

Kommer jag göra det igen?

Jag är tveksam till att jag vill cykla så här igen… att cykla med lätt packning i 10 dagar och sova i tält blev för jobbigt. Det var för tärande mentalt att vara ute så många dagar och inte ha bekvämligheten i form av ett bra tält och stormkök så jag kan laga bra mat.

Däremot gillar jag att cykla riktigt långt per dag, men om jag kommer göra den här typen av resor igen kommer jag minska ner sträckan och bo på hotell för att kunna ha minimal packning med mig. Samtidigt som jag får bra sömn och frukost. Vilket är väldigt viktigt för att orka cykla långt.

Vill ni läsa mer om resan hitta ni fler inlägg här:

Del 1 Tyskland

Del 2 Frankrike

Övriga inlägg om Frankriketuren hittar ni här:

Malmö-Frankrike (26)Snart avfärd till Frankrike

Slutspurten på förberedelserna

Cykeläventyr till Frankrike

Det här inlägget postades i Frankrike 2016, Långfärdscykling. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *