Fram med färgen Malmö!

Idag läste jag på Sydsvenskans hemsida att Malmö Stad kommer satsa på billigare cykelvägar, eftersom pengarna avsatta till cykelinfrastruktur har skurits ner rejält. Från 400 miljoner till 160 miljoner. Att de har skurit ner på budgeten skulle jag kunna skriva något gnälligt om. För det är ett tydligt exempel på hur cykling ofta får stryka på foten för andra intressen. Men nu tänker jag vara lite konstruktiv istället.

Handlingskraft behövs!

Karl Marx AlléAtt Malmö har dålig cykelinfrastruktur tror jag inte beror på brist på pengar, utan handlingskraft. Cykeln kommer i andra hand när det gäller resurser och utrymmet på vägen. Det pratas en massa om att bygga cykelvägar, men det händer inget. För antingen saknas det pengar, eller så anses de där parkeringarna vara alldeles för viktiga.

Ska Malmö bli en cykelstad att vara stolt över måste det hända mer, det räcker inte att ha ett osammanhängande cykelnätverk, lånecyklar och kampanjer som ”cykla fint”. Mer handlingskraft behövs och för att underlätta måste det bli färre hinder. Ett hinder är att det anses kosta för mycket, trots att investeringarna har stora samhällsekonomiska vinster.

Fram med färgen!

cykelfilDet är något jag har funderat på och har därför ett förslag för att råda bot på det här. Mitt råd är att göra det så enkelt som möjligt, klydda inte till det med en massa komplicerade lösningar. Och vad är då den billigaste lösningen? Jo att ta fram målarfärgen och helt enkelt måla cykelfiler på alla vägar där de får plats. På vissa vägar kommer det kanske krävas att parkeringsplatser tas bort, men det är inte hela världen. Vi måste ju ändå köra mindre bil och det finns parkeringshus där folk kan ställa sina bilar om de nu måste äga en bil. För att bestämma var cykelfilerna ska målas behövs heller inga långa utredningar. Måla dit dem överallt där en väg är så pass bred att de får plats, eftersom det är mycket billigare med färg än att lägga ut kantsten eller bygga cykelbanor så kommer pengarna troligen räcka till alla vägar. När målarburken ändå är framme kan kommunen samtidigt passa på att måla cykelboxar i alla korsningar, så att även risken för olyckor med högersvängande lastbilar minskar.

Fördelen med det här sättet är att vi till en låg kostnad och snabbt kan avsätta utrymme för cyklisterna. Det kommer höja statusen för cykeln som fordon och när väl cykelfilerna är på plats är det inte en lika stor mental process att bygga om ytan till cykelvägar. Ytan är redan avsatt för cyklister och en cykelväg kommer inte ta mer utrymme från bilisterna. Dessutom genom att måla cykelfiler kan kommunen enklare se vilka vägar som är populära för cyklisterna. Det ger dem ett bra underlag för vilka vägar som bör prioriteras för att skapa ännu bättre cykelinfrastruktur. Så att Malmö verkligen kan bli en cykelstad.

Så sammanfattningsvis är mitt råd till kommunen:

Fundera inte mer, börja måla!

 

Det här inlägget postades i Plato lackar ur, Stadsplanering. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *