Cyklister följer inte trafikreglerna!

Om man börjar diskutera cykling med en bilist hamnar ofta diskussionen snabbt i en situation där man som cyklist anklagas för något i stil med ”alla cyklister bryter mot trafikreglerna”. Där diskussionen kanske istället borde handla om hur infrastrukturen är anpassad för bilisterna och cyklisterna lämnas därhän.

Vägarbete på Lundavägen

I morse när jag cyklade hemifrån upptäckte jag ett sånt exempel, på Lundavägen i Malmö har de börjat gräva mitt i cykelbanan. Alltså är hela cykelvägen avstängd och de har satt upp en skylt om alternativ väg, så långt ser allt bra ut. Men när man följer hänvisningspilen så får man cykla mellan två hyreshus där det är trångt. För att sedan komma ut på Smedjekullsgatan, som är enkelriktad och smal. På Smedjekullsgatan finns inte någon skyltning för hur man ska cykla vidare (på trottoaren? mot enkelriktat?) eller när det är lämpligt att svänga tillbaka till Lundavägen.

Uppmaning till brott?

Alltså om man följer skyltningen för det här vägarbete när man cyklar från Värnhem mot Arlöv tvingas man bryta mot trafikregler antigen genom att cykla på trottoaren eller mot enkelriktat på vägen. Det är också en dålig idé att leda in cykelpendlare mellan hyreshus då det ökar risken för att boende krockar med cyklister när de kliver ut ur porten.

Samtidigt så är Lundavägen på den här sträckan inte speciellt hårt belastad med max 15000 motorfordon per dygn fördelat på fyra filer. Alltså finns det gott om utrymme för att ta en fil av fyra och där leda cyklisterna runt vägarbetet utan att det skulle skapa några större problem för bilisterna. Istället väljer de att tvinga cyklisterna att cykla mot enkelriktat eller krångla sig runt vägarbetet och ut på vägen bland bilar och bussar. Med andra ord är det inte konstigt att cyklister bryter mot trafikregler när vi till och med tvingas att göra det.

Vägarbete 001

Här är en bild på vägarbetet när man kommer från Värnhemstorget och cyklar mot Arlöv. Följer man skyltningen cyklar man mellan husen för att komma till Smedjekullsgatan.

Nu hoppas jag att jag kommer slippa och diskutera varför cyklister bryter mot trafikregler. Istället diskuterar jag gärna intressantare frågor med bilister, så som bilism och cykling utifrån ett klassperspektiv eller hur vi ska skapa städer för människan istället för bilen.

Mer att läsa om det här hittar ni här:

Är man sugen på att läsa mer om hinder på Lundavägen så klickar ni här:

Jag är nog en gnällig cyklist

Vill man istället läsa mer om cyklister och eventuella laglydigheten kan man läsa här:

Funderingar om cykelolyckor, infrastruktur och vägarbeten

Det här inlägget postades i Bilism, Stadsplanering, Trafikmaktordningen. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *