Storslett

Postad 1 juli 2013

Eftersom det är så dåligt med internet här uppe i norr kommer här en sammanfattning av de senaste dagarna. Så att ni vet vad jag hittar på och så… just nu är jag i Storslett och lånar internet av turistinformaionen. För en gångs skull är det solsken och en himmel utan moln. Nu har jag 408km kvar till Nordkap, vilket innebär att jag troligen kommer vara framme på torsdag om vädret inte blir väldigt dåligt.

Fredag 28 juni, dagen efter finnarna

Dagen började med blåst och regn under två timmar, det började regna precis lagom tills jag skulle börja cykla och därefter blev det bara värre med blåst också. Det i kombination med att jag var ganska medtagen efter gårdagens extravaganza med finnarna resulterade i att jag inte hade den bästa stunden på cykeln under den här turen. Kanske snarare den sämsta, men envis som jag är så fortsatte jag. Även om jag var sugen på att slå upp tältet och lägga mig i det redan efter 20km.

På eftermiddagen blev vädret däremot bättre och till slut lyckades jag bli av med huvudvärket och även cykla 100km.

Lördag 29 juni, transportsträcka

En blåsig dag men det har varit varmt och inget regn så det har blivit en behaglig dag. Även om jag cyklat 108km är jag inte jättetrött och hade kunnat fortsätta om jag behövt. Men valde att stanna vid en rastplats, som nu är invaderad av en massa husbilar och husvagnar. När jag kom hit vid femtiden var jag helt ensam, nu har de kommit i massor och håller på och spyr ut avgaser på mig. Just nu har jag ett avgasrör från en husbil som spyr ut avgaser mot mig knappt två meter från mig… är sådär nöjd med att ha dem här. Men tack och lov finns här en stor äng intill som jag kan ställa upp tältet på, och där kan de inte köra ut med sina monster så då slipper jag avgaserna.

Om de åtminstone hade haft hyffset att bjuda mig på mat eller öl istället för att köra sin husbil fram och tillbaka utav någon anledning som jag inte riktigt förstår.

Söndag 30 juni, transportsträcka

Vaknade tidigt vid halv sju och redan halv åtta började jag cykla. Den här dagen har jag cyklat längs med en fjord hela dagen. Nära vattnet i princip hela tiden och därför har det inte blivit många backar idag. Dessutom var det medvind hela förmiddagen, för att sedan tyvärr bli motvind och lite regn. Men i det stora hela så har det varit en bra dag.

På kvällen hittade jag ett litet vindskydd uppe på en höjd med utsikt över fjorden och bergen på andra sidan fjorden Nu har ag suttit här och tittat ut för fjorden, sett en älg och blivit uttråkad. Så pass uttråkad så att jag har plockat fram min mobil och börjat undersöka vilka spel jag har i mobilen. Fast de var tyvärr ganska tråkiga.

Det här inlägget postades i Nordkap 2013, Resor. Bokmärk permalänken.