Regn och långfärdscykling

Regn nog det värsta som jag råkar ut för när jag är ute och cyklar. Blåst, långa backar, dåliga vägar, mygg eller dåligt planerad infrastruktur är inga som helst problem, jämfört med regn flera dagar i rad.

För vattnet letar sig in överallt, när det regnar är det bara en tidsfråga innan hela packningen är blöt. Dessutom blir det kallt så fort man stannar och när man cyklar så är det svårare att se på grund av regnet.

regn hjälmskydd

När jag började med långfärdscykling hanterade jag regnet minst sagt dåligt. Så fort det var dåligt väder så åt jag sämre och tog färre pauser, eftersom det blir krångligare att pausa och laga mat när det regnar. Det ledde i sin tur till att jag blev trött och slarvade. På min premiärtur slutade det med en bruten handled när jag var lite ouppmärksam och cyklade ner i ett järnvägsspår.

Tack och lov har jag lärt mig något av mina misstag… annars hade jag nog brutit många fler ben i min kropp. För att ni ska slippa göra en del misstag så kommer här mina råd för att hantera regn.

Allt handlar om inställning

Det är troligen det viktigaste, om det regnar så får det regna, acceptera det. Häng inte läpp för det utan kör vidare och strunta i regnet eller stanna slå upp tältet och läs en bra bok. Det blir bara värre om du börjar sura över att du är blöt, kall och trött.

Rengkläder

Regnkläder är jättebra på att stänga ute fukt, nackdelen med det är att de är även jättebra på att stänga inne fukt. Många gånger har jag funderat på om mina regnkläder inte håller tätt eftersom de är alldeles fuktiga på insidan. Fast egentligen har det berott på att jag svettats och blivit fuktig från insidan.
Så när det regnar står valet mellan att bli blöt inifrån eller utifrån. Det är därmed en avvägning, mellan när fukten inifrån eller utifrån kommer vara skapa mest obehag. Något exakt råd för när regnkläderna bör åka på har jag inte… utan jag brukar gå på känsla, vilket ofta resulterar i att jag sätter på mig dem lite väl sent. Men en bra princip är att desto större ansträngning, desto mer ska det regna innan regnkläderna åker på.

cykla regn

Skor vid regn

Fötterna utsätts för mycket vatten när det regnar, både från regnet i sig och vatten som stänker upp från cykeln. Jag har testat att använda skoskydd, vattentäta strumpor och inget alls skydd för fötterna.

Resultatet av det är att skoskydd är krångliga och dessutom skyddar det inte speciellt bra. Fötterna blir ändå genomblöta och när de väl är genomblöta så torkar skorna långsammare. Vattentäta strumpor har fungerat bra, speciellt tillsammans med sandaler. Nackdelen med vattentäta strumpor är dock att det blir ganska krångligt att ta på sig dem och sen när det slutar regna så ska de av också. Ofta blir det att de får sitta kvar på, tills det är obekvämt. Vilket inte är helt optimalt för fötterna.

Den metod som jag har tyckt är bäst är att helt enkelt låta fötterna bli blöta. Istället för att ta med sig skoskydd, som ändå inte fungerar speciellt bra, har jag med mig flera par med strumpor. Det är även bra att välja ett par skor som torkar snabbt.

regn blöta fötter

Torra och varma händer vi regn

På samma sätt som för skorna har jag inte hittat några bra vattentäta handskar. Ett problem med vattentäta handskar är att när man tar av sig handskarna, för att göra något som kräver lite finmotorik, blir händerna blöta. När man sen tar på sig de vattentäta handskarna så blir handskarna blöta inifrån och eftersom de är vattentäta så förblir de blöta även när det slutat regna.

Jag använder därför inte vattentäta handskar i normalt sommarklimat. När det är kallare klimat så som på Island kan det däremot vara en bra idé. Dock har jag inte hittat några vattentäta handskar som fungerar bra. Jag tror att det där med vattentäta handskar är bättre på papperet än i verkligheten.

Ombyte efter regn

När dagsetappen är avklarad är det väldigt värdefullt att ha torra kläder att byta till. Så se alltid till att ha ett torrt ombyte med dig. Dessa kläder ska du inte cykla i, även om det känns lockande på morgonen att sätta på sig de torra varma kläderna istället för de blöta kalla kläderna så är det bättre att bita i det sura äpplet och ta på sig de blöta kläderna. För kommer det mer regn under dagen har du då inga torra kläder att byta till när du stannar. Det leder till att du kommer frysa på kvällen när du cyklat klart för dagen eller så slutar det med att du tar in på ett dyrt hotell för att torka kläderna. Pengar som du istället hade kunnat lägga på något roligare, så som god öl och mat.

IMG_1599

Vilken utrustning och regnkläder

Även om regnkläderna kanske inte används så mycket är det viktigt att de sitter bra. Det viktigaste är att de sitter tight, så att de inte fladdrar för mycket i vinden och är bekväma. Speciellt byxorna så att de inte fastnar i kuggarna fram.

Sen är det även väldigt trevligt med ett regnskydd som man sätter på hjälmen, det gör att regnet inte rinner ner i ansiktet genom hjälmen och på vägen löser upp smutsen/svetten som lagrats i hjälmen. Det smakar skitdåligt med vattnet från hjälmen och var gång det händer mig så svär jag över att jag inte tvättar hjälmen oftare. Vilket jag i princip alltid glömmer bort att göra efteråt.

Övriga kläder bör vara i snabbtorkande material eller ylle som håller sig någorlunda varma även när de är fuktiga. Jag använder mycket merinoull av bland annat den anledningen.

Lycka till i regnet! Och har jag missat något bra råd så skriv det här nedan.

Det här inlägget postades i Långfärdscykling, Utrustning. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Regn och långfärdscykling

  1. Benny Jansson skriver:

    Neoprenhandskar … ?

Lämna ett svar till Benny Jansson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *