Dödsolyckan i Landskrona, åtgärder

Landskrona kommun har nu presenterat hur de ska göra för att inte fler cyklister ska bli ihjälkörda av bilister på Ringvägen.

Att planera trafikmiljön är ofta en fråga om att välja vilket trafikslag man ska prioritera. Kommunen måste ta ställning till vilket fordon som har högst prioritet, vilket kommunen nu gör genom att sätta upp bommar som för att hindra cyklister att cykla rakt ut i den mycket viktigare biltrafiken.Cyklisten ska tvingas att stiga av cykeln och leda den genom bommarna, det ställer mig också frågande till hur barnvagnar ska komma igenom bommarna, rolatorer eller lastcyklar som är bredare.

Jag tycker det här är beklämmande att de väljer en sån här lösning i en stad som utmärker sig för att ligga i topp när det gäller antalet cykelresor bland Sveriges Kommuner. Det är en större andel som cyklar i Landskrona än i cykelstaden Lund, vilket Landskrona borde vara stolta över och vårda väl!

Men nu har kommunen i vad jag kan misstänka är någon typ av panik valt att begränsa framkomligheten för cyklisterna. När de istället borde ytterligare satsa på cykelinfrastruktur för att främja miljövänliga transportmedel. Eftersom för varje krona som de investerar i cykelinfrastruktur för att främja mer cykling kommer samhället vinna ekonomiskt på, till skillnad mot om man satsar samma pengar på bilism så förlorar samhället pengar. Mer om vinsten med cykelinfrastruktur kan man läsa om här.

Istället för att begränsa cyklisternas och fotgängares rörlighet borde kommunen placera bommar för bilarna så att dessa tvingades sakta ner och släppa fram den miljövänliga trafiken.

Det där med bilen…

I förra inlägget om olyckan skrev jag om hur Helsingborgs Dagblad valt att formulera sig om olyckan och anledningen till att jag gör det är för att visa på hur bilen är normen och att allt verkar utgå från anpassning till bilens bästa.

Den här gången så har HD lyckats använda ord som bilföraren och bilisten, vilket jag tycker man ska ge dem beröm för! Däremot tycker jag det är ännu mer beklämmande att Bertil Sjunnesson vid trafikpolisen som håller i utredningen verkar ha glömt bort att det finns en bilist i bilen som kör. Det är inte bilen som kör…

– Bilen har inte haft en chans att stanna, säger han och konstaterar att föraren inte är misstänkt för något brott.

Trafikpolisen borde ha bättre koll på det här och använda sig av ett lämpligare ordval, då jag inte kan tänka mig att det är en nyhet för honom att det är en bilist som kör bilen, inte bilen som kör bilen.

Det här inlägget postades i Trafikmaktordningen. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Dödsolyckan i Landskrona, åtgärder

  1. Dmitri F skriver:

    Dags för en liten manifestation kanske?

    Platsen ser ut att behöva trafikljus eller fartgupp för bilar, inte något annat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *