Dag 5: Kassa saker som storstäder och halsont

Nu är jag inne på min femte dag på resan… det har varit några ganska jobbiga dagar. Vad jag minns är det alltid så här. Det är i början av mina resor som saker och ting strular, t ex min första dag i USA när jag cyklade ut ur New York hade jag sönder min framväxel och tappade min cykeldator. På Nya Zeeland gjorde jag en ”walk of shame” upp för en lång backe på första dagen. Samtidigt som massor med cyklister cyklade förbi mig och undrade om cykeln hade gått sönder. Skamset fick jag berätta att det var min kondition det var fel på, inte cykeln. Och när jag cyklade till Nordkap hade jag inte ens passerat Småland när jag hällde ut en hel liter matolja i en av mina cykelväskor…

Storstäder

På den här resan har jag haft en dust med Polska storstäder… eller det är tre städer som växt ihop och därför blir det ca 40km städer att passera igenom. Även om jag varit här innan och på något sätt är lite fäst vid städerna. För det är något speciellt med hur nära de ligger varandra och hur olika städerna är.

Gdynia som är en relativt nybyggd stad betongstil… med sin breda paradgata ner till hamnen. Sopot som är turistorten, ganska dyrt, på tok för många turister och tråkigt anpassat för turisterna längs med gågatan, som börjar nere vid stranden. Gdansk har ett lite mer rörigt gatunät, åtminstone i de äldre delarna. Utanför dessa delar är det nergånget, slitet och väldigt stora industriområden.

Men när jag kom till Gdynia i måndags morse (igår var det visst) var min plan att köpa någon öl på ett ställe jag besökt innan, cykla igenom städerna relativt snabbt och titta på ett krigsmonument från andra världskriget.

Jag misslyckades med samtliga tre mål med dagen! Först var ölbutiken stängd och öppnade inte förrän klockan tolv. Att vänta tre timmar på några öl var jag inte intresserad av. Därefter tänkte jag cykla längs med havet, för på kartan såg det ut som om där fanns en stig längs med stranden hela vägen till Sopot. Fast det stämde inte. Men att vända tillbaka är något som verkligen tar emot… så jag släpade cykeln upp för en lång trappa. För att istället cykla igenom en park. Det var jättefint i parken, med lövträd och en fin ravin. Enda nackdelen var att det gick brant uppför och grusvägen var i dåligt skick.

Men till slut kom jag till Sopot, råkade ut för hela turistkommersen… det var varmt, för mycket folk och krångligt att cykla. Sen vidare igenom industriområden, slitna bostadsomården, cyklade fel igen, tvingades vända och slutligen hittade jag till Gdansk. Då var jag trött och hungrig. Monumentet låg på tok för långt bort och jag ville bara komma bort från Gdansk.

Halsont

På kvällen fick jag även ont i halsen och kände hur en förkylning började komma. Så idag har jag försökt vila mig och ta det lugnt, har bara cyklat 48km. Tog till och med sovmorgon och var inte igång förrän runt nio på förmiddagen. Redan efter ca 10km stannade jag också för andrafrukost och en lite längre paus.

Inatt sover jag på en camping i Krynica Morska, en turistort öster om Gdansk komplett med tivoli, fina stränder (som jag inte har besökt, trots att jag bor 300m från havet) och många små butiker som säljer krimskrams.

Imorgon blir nog också en lugn dag, för jag ska ta en båt halv tio till Frombork, så jag är inte där förrän elva.

Och halsen känns bättre nu, så jag hoppas jag är piggare imorgon.

Det är inte bara betong som gäller i Polen, här är det ett monument i plåt

I vissa områden är det nog bra om jag undviker att prata politik lite extra mycket…

En cykelväg på landsbygden i Polen

Jag är inte jätteskitig alltid när jag cyklar… här tvättar jag cykelbyxorna på båten. Efter bara tre dagars cykling!

Sveriges lägsta punkt verkade inte riktigt räcka till för att locka turister, så Kristianstads kommun hade även ställt hit dessa två tavlorna.

Det här inlägget postades i Baltikum 2018. Bokmärk permalänken.