Brutet kindben i Lund

Idag läste jag en artikel på Sydsvenskans hemsida, Cykelturen slutade med brutet kindben. Där en cyklist har krockat med en lyktstolpe som lägligt placerats så att den skyms av en hållplats. Dessutom som man kan se på bilden nedan så smalnar cykelvägen av också.

Att det står skyltar, stolpar och annat i vägen på cykelbanor är väldigt vanligt. Som jag har skrivit innan så prioriteras oftast cyklisterna och fotgängare ner när de står i konflikt med bilarnas utrymme. Det verkar som att när vägar planeras så ritar man först in bilvägarna så att biltrafiken ska kunna komma fram effektivt och säkert. Därefter tar man det utrymmet som blivit över och försöker planera det så att det är godtagbart. Och blir det inte godtagbart så får man leva med det. Vilket det lägligt nog finns en artikel om i dagens Svenska Dagbladet, förvisso om trafikplanering i Stockholm. Det borde inte vara några större skillnad på hur det fungerar i Lund eller någon annan stad i Sverige.

Att bygga bort det här hade inte varit några problem, om trafikplanerarna på Lunds kommun hade haft en bättre helhetssyn på trafikmiljön och inte bara planerat utifrån bilens behov.  Till exempel skulle de kunnat placera stolparna på andra sidan av vägen tillsammans med att de använde armar på stolparna så att belysningen kommer ut längre över körbanan. Då borde de kunnat få till bra belysning på både bilvägen och cykelvägen, samtidigt som stolpar inte hade stått mitt i cykelvägen.

Kalkstensvägen Lund 1

Kalkstensvägen i Lund. Stolpen står intill busskuren till vänster, kommer man från motsatta håll skymmer busskuren stolpen.

Kanske är det så att personalen på Lunds gatukontor borde vara ute och cykla lite mer. För att det perspektivet ska få högre prioritet i deras arbete.

Enligt Håkan Lockby, gatuchef Lunds Kommun, utreder de nu trafiksituationen och hoppas att de har en lösning inom en vecka. Om någon som läser bloggen bor i närheten av Kalkstensvägen i Lund får ni gärna hålla ett öga på det och meddela mig när de åtgärdat trafikfaran.

Det här inlägget postades i Stadsplanering, Trafikmaktordningen. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *